fredag 25 februari 2011

Favoriter i repris

Precis så som rubriken förklarar har vi nu tagit oss tid att återbesöka två av favoritställen från första vistelsen i Thailand.
Klockan 11.40 gick planet från Denpasar, Bali. Jag hade tittat ut en bikini dagen innan och vi hade bestämt oss för att hinna åka in till centrum och köpa den innan vi åkte till flygplatsen. Vi har blivit lite smått tidsoptimistiska efter alla dessa flygresor mellan länderna så vi räknade på att en och en halv timme på flygplatsen innan skulle räcka, i värsta fall en timme. Vi kom till flygplatsen drygt en timme innan planet skulle gå. Väl inne på flygplatsen överraskades vi av en kö till incheckningsdiskarna som sträckte nästan till ingången på flygplatsen. Alla avgångar delade på fyra incheckningsdiskar!! Tidsoptimisterna slogs av en smula panik. Efter vi stått i kön i drygt en halvtimme var vi tvungna att få gå före mer än halva kön. Väl incheckade var det nu bara en kvart kvar innan flyget skulle gå. ”Jaaa, men nu är det lugnt. Vi hinner!” Vi går mot gaten och möts av ännu en överraskning. Vi måste betala en ”serviceavgift” (för vilken service?!) på 300 000 rupies, i kontanter, för att få gå vidare. Eftersom kön innan hade gjort oss uttorkade hade André sprungit och köpt läsk för våra sista slantar, smart tänkte vi som inte direkt ville ha rupies att spara på hemma. Så står vi där, utan kontanter, tio minuter innan flyget avgår. Närmaste bankomat låg smart och välplanerat utanför flygplatsen. Tidsoptimisterna slås nu av extrem panik! Ut genom säkerhetskontrollen igen, ställa sig i kön till bankomaten där såklart en äldre man och kvinna precis stoppar in sitt bankomatkort. Efter att paret tillslut hittat knapparna och fått ut sina pengar kan vi äntligen göra ett uttag och sedan springa till gaten. Observera att vi först måste passera säkerhetskontrollen IGEN. Väl framme i gaten får vi reda på att planet är 40 minuter försenat, vilket var tur för oss.
Några timmar senare anlände vi till Phukets flygplats och vi tar en taxi till vårat älskade Pakarang. Äntligen kan vi varva ner på riktigt!
När vi kom till Pakarang möttes vi av kramar och glada underbar människor på Memories bar. Tre nätter spenderades i deras enkla bungalows. Återigen bestod dagarna mest av att bara vara med sol, bad och massor av skratt. André var ut och fiskade en dag tillsammans med vår kära Deng och Papa (Ola, en svensk äldre man i sina bästa dagar som vi också träffade förra vistelsen på Pakarang). Även denna gång blev fisket mycket lyckat och många groupers, snappers och bbqfishes håvades upp. Fisketuren följdes såklart av en mysig barbeque senare på kvällen där thailändarna och vi svenskar åt och drack gott tillsammans. Minnen för livet!

Nästa favorit i repris blev Koh Lanta. Vi kom hit igår med taxi från Pakarang, som Papa Ola hjälpt oss att fixa billigt. Vi började ankomsten med att äta lunch på våran favorirestaurang, Tigerwings. Sedan tittade vi förbi hos familjen Joleby som är den största anledningen att vi är här igen. Eftermiddagen bestod av att leta boende. Vi hyrde en moppe och åkte över halva ön och letade. Det mesta var fullt eller för dyrt men till slut hittade vi ett mysigt ställe på samma strand som Joleby’s. Vi har till och med en riktigt fin pool som vi latat oss vid hela dagen idag! Vi sover här en natt till innan vi imorgon åker ut till ön Koh Kradan, en bit utanför Koh Lanta. Där har vi bokat en bungalow för två nätter. Vi åker sedan tillbaka till samma boende på Koh Lanta i två nätter för att sedan återigen bege oss ut på nya äventyr!