måndag 14 februari 2011

"Ni måste åka till Bali"

Vi är just nu i Candi Dasa, på Bali, där vi har hittat ett toppenhotell för en väldigt billig penning. Bara ett fåtal gäster på hela området och helt lugnt och skönt. Vi bor i en bungalow, men inte en liten bambuhydda utan mer en liten stuga med stora glasdörrar och uteplats. Dessutom har vi en pool, en sån där pool där vattnet rinner över kanten och ligger precis ovanför havet. Både jag och André ville skrika av glädje när vi hittade detta. Vi bokade tre nätter men bokade till en extra igår. Vi trivs som fiskar i vattnet. Dessutom är alla här jättetrevliga och det finns en jättemysig restaurang precis brevid poolen. Näst bästa boendet på resan. Pilanta på Koh Lanta toppar, men det kommer vi aldrig kunna bräcka heller.
Det är lågsäsong på Bali, vilket vi inte alls visste om, så det är lätt att pruta på utflykter. Detta har vi tagit vara på och Balivistelsen har blivit händelserik. Första dagen här i Candi Dasa åkte vi ut med båt och snorklade. Vi såg massor av vackra fiskar och koraller i det kristallklara vattnet. Även en havssköldpadda simmade förbi.
Dag två hyrde vi en moped och utforskade delarna runt Candi Dasa. Vi åkte till Blue Lagoon för ännu mer snorkling. Underbart vatten och fiskar i alla fäger bara ett fåtal meter från land. Vi hade fått tips om att åka till White Sand Beach, så det blev vårat nästa stopp med mopeden. Det ska tydligen vara den enda vita sandstranden längs östkusten på Bali. Vattnet var även här kristallklart men stranden var ingen höjdare. Halvdan sand, mycket folk och avgift för tillgång till stranden. Vi tog ett dopp och hoppade sedan på mopeden igen för att köra den otroligt guppiga och krokiga stigen tillbaka.
Idag klev vi upp arla morgon för att åka ut och fiska. Jättemysigt att sitta i en liten båt och se solen gå upp. Idag fick vi också se sköldpaddor, denna gång vid vattenytan en bit bort från båten. Det nappade ganska bra och vi drog upp några ”Snappers” men efter två timmar ballade min kropp ur. Jag blev sjösjuk! Försökte hoppa i vattnet och simma bort det, men icke. Det blev hemfärd tidigare än planerat och ingen grillining av fisk på stranden heller. Mycket tråkigt. Konstigt att jag pallade åtta timmar i båt sist vi var ute och fiskade.
Resten av dagen idag har vi slappat vid poolen och haft det skönt. Ikväll ska vi gå till våran favoritrestaurang här i Candi Dasa. New Queen heter den och ägs av en balines som bott i Sverige i tolv år. Kul att få prata sevnska och få allt översatt.
Imorgon tänkte vi åka vidare med buss till Ubud. Det ska tydligen vara mycket att se där!

Blue Lagoon

Jag fiskar, drar snart upp storfisken...

Måste bara visa vårt badrum som vi älskar!