torsdag 10 februari 2011

Kuala Lumpur / Bali

Nu har vi förflyttat oss till Bali. Äntligen, känner vi. Malaysia har väl inte direkt imponerat på oss. Dessutom blev vi sjuka och det går väl kanske tyvärr ut lite över vad vi tycker om landet!  Fast vi har ju inte givit det en ärlig chans heller, vi har inte upptäckt så mycket av landet. Nu är det ju inte så att vi hatar Malaysia, det är bara så att vi var i Thailand först och det är svårt att slå.
Något som däremot höjde Malaysiavistelsen med hästlängder var Kuala Lumpur. Vi åkte dit i förrgår, med båt en timme och sedan buss sju timmar, för att träffa Corinne och Florian. Vi åt tillsammans på en sushirestaurang där sushin åkte på ett band runt genom restaurangen, så var det bara att ta det man kände för. Jättehäftigt!!
Efter en mycket god middag gick vi vidare till Skybar. En bar som ligger på 33e våningen, mitt emot Petronas twintower! Otroligt mäktig utsikt måste vi säga. Corinne och Florian har verkligen varit jättesnälla mot oss. Kul att få vara i en stad när man får se lite andra saker än alla vanlig turistfällor.

Utanför KLCC center i Kuala Lumpur

André tar för sig från sushibandet

Florian och Corinne

André inne på Skybar, ganska skön utsikt

Jag och André vid Petronas

Igår landade vi alltså i Denpasar, Balis huvudstad och flygplats. Återigen gick vi igenom papperskrivande och långa köer för att få visum. Den här gången fick vi dessutom betala för att komma in i landet.
Valutan här är förvirrande! Vi betalade 100000 rupies för att åka taxi i en kvart. Sedan tog vi ut 3 miljoner! Så nu räcker pengarna i cirka fyra dagar! Haha…
Vi checkade in på ett litet ”Bed and Breakfast” ställe och gick sedan en sväng på stan. Här får man vara stenhård om man inte vill köpa något. Man blir indragen i varje liten butik så fort man går förbi. Inte som i Malaysia där ingen var aktiv för att få sina saker sålda. Mitt emellan hade väl varit bäst!
Första intrycket är i alla fall att lokala befolkningen på Bali är trevligare än i Malaysia. Man ser inte alls lika mycket burkor och slöjor här, med risk för att vara fördomsfull, känns det som att det har ett samband.
Idag åker vi norrut på ön i hopp om att hitta en fin sandstrand och kanske äntligen börja sola igen. Var länge sedan nu efter sjukdomar och stadsbesök