måndag 24 januari 2011

Pakarang/Koh Koh Khao, två inlägg

Nu har vi inte skrivit på ett tag så vi har en del att berätta! Vi är alltså på Khao Lak nu. Vi har flyttat över till Pakarang beach, där André spenderade sin tid när han var i Thailand tidigare. Mycket har förändrat sig men mycket är också sig likt. Vi har också fått träffa Pod, en av dom thailändare som André lärde känna här för sju år sedan. Han är en otrolig människa. Han förlorade sin gravida fru i tsunamin och har berättat sin historia om livet efter den. Verkligen fashinerande. Många här har förlorat alla sina familjemedlemmar men är ändå lyckliga och jobbar på. Dag ut och dag in, klagar aldrig. Vi svenskar har massor att lära av dom känns det som. Man ser i alla fall lite annorlunda på livet efter att ha spenderat några nätter här.
Pod har fixat en bungalow åt oss. Den är väldigt enkel, man får verkligen leva hundraprocentigt thailiv. Ingen dusch, delad toa och två (hårda) madrasser att sova på. Men sen kostar den ju bara 70 kronor per natt att sova i, för två personer!
Pod har även fixat så vi har fått åkt ut i Longtailbåt för att fiska och snorkla. Härlig upplevelse. Vi fångade två stora ”groupers”, flera ”redsnappers” och andra fiskar. På kvällen blev det fiskbuffé med våran fångst! Köket frågade hur vi ville ha fisken tillagad men vi gav dom fria händer och det blev jättegott!! All mat dom har lagat åt oss här är otroligt god.
När vi snorklade såg vi väldigt många fina fiskar. Sånna som man bara ser på teve eller i akvarium. Leopardfiskar, gul/svart-randiga fiskar och många flera färgglada typer. Man kunde få se en haj om man hade tur men vi är väl mest glada över att vi missade det!
Här på Pakarang har vi som sagt hamnat på ett riktigt trevligt ställe. Memories bar heter stället vi bor på och hänger vid. På kvällarna spelar dom hög musik och vi sitter och pratar länge tillsammans. Otroligt glada och snälla människor som bjuder på sig själva till 100 procent.
Idag åker vi vidare till ön Koh Koh Khao. Fredrik tipsade mig om det och vi har hört att det ska vara lugnt och fint där. Vi planerar att stanna där fyra nätter innan vi åker till Malaysia. Det känns lite konstigt att vi ska lämna Thailand snart. Vi har upplevt många olika sidor av landet och funnit några favoritställen vi verkligen vill åka tillbaka till. Thailand är ett land som är väl värt att besöka!
Livet i Pakarang

Killarna på Memories hade en spontan eldshow för oss...

... och dansade lite till Jason Mraz

André fångade en stor "grouper"

Redo för snorkling!

Våran kära Deng, kapten och fiskegalen

Våran fångst i tillagat tillstånd. André och Deng smakar och pratar fiske!

Igår kom vi till Koh Koh Khao! Ön var som alla beskrivit den, lugn! Kanske lite för lugn för oss till och med. Det som finns här är några lyxiga hotell och sju kilometer från dom ligger piren med några restauranger och något supermarket. Det är i princip allt som finns här på ön. Resten är obebyggelse.
Igår kväll tog vi en promenad till piren. Vi visste dock inte att den låg så långt borta, men lite extra motion är väl aldrig fel! När vi till slut kom fram, trötta i fötterna och med magar som kurrade, upptäckte vi att vi glömt plånboken på hotellrummet! Det blev alltså en taxi tur och retur innan vi till slut fick äta. Vi rundade av kvällen med att unna våra nötta fötter en underbar fotmassage.
Idag tänkte vi bara ta det lugnt vid poolen efter att vi tagit en lång strandpromenad och ätit en härlig frukost.