tisdag 21 februari 2012

Angkor wat - Phnom Penh

Igår gick vi upp tidigt, innan gryningen, och tog en tuktuk till Angkor Wat templet. Tillsammans med hundratals andra turister satte vi oss ner och väntade in solens uppgång. Det var väldigt mysigt att se konturerna av den majestätiska byggnaden långsamt växa fram. När dom magiska minuterna var över gick vi in i templet för att se det på närmare håll, även detta tempel var fascinerande.
Väl tillbaka på hotellet åt vi frukost och vilade upp oss vid poolen.
Eftermiddagen spenderade vi på "Local Market". En marknad där dom lokala invånarna sålde och köpte sina varor, inte en enda turist i sikte! Vi stack ut (André stack upp) rejält och många blickar riktades mot oss. Kött, fisk, ägg och diverse andra färskvaror låg framme i den stekheta solen vilket ledde till en enorm stank och handlarna hade fullt sjå att vifta bort flugor. Går inte riktigt att beskriva känslan då det var väldigt ohygieniskt men ändå häftigt att gå där och se allt men vem säger att det vi får på restaurangen här inte kommer just därifrån?
Vi avslutade dagen med att äta middag på vårat favorithak. Vid några bord och stolar längs vägkanten avnjöt vi en varsin varmrätt med två öl, en läsk och färsk ananas för totalt 40 kronor. Maten här i Kambodja är väldigt bra och väldigt billig.
I morse checkade vi ut från vårat underbara hotell och satte oss på bussen till Phnom Penh. 7 timmar tog resan längs bitvis väldigt små och dåliga grusvägar.
När vi kom fram till Phnom Penh checkade vi in på ett mysigt litet hotell och blir kvar här i två nätter!
Imorgon blir det utflykt igen!